Asiakkaiden salaisuuksia ei pitäisi lähettää salaamattomassa sähköpostissa.

Taloustiedot, pankkitilit ja sosiaaliturvatunnukset ovat voineet joskus eksyä suojaamattomaan sähköpostiin.

Asiakkaalta on hyvä pyytää suostumus salaamattomaan sähköpostiliikenteeseen.

Jos tietoja ei käsittele huolellisesti, voi joutua korvaamaan vahinkoja.

Sähköpostit voivat olla osa liikekirjeenvaihtoa ja tulla säilytettäväksi pitkiäkin aikoja – turvallisesti.

Asian voi järjestää monella tavalla.

 

Oikeusministeriön alaisille laitoksille asiakkaat voivat lähettää turvapostia ilmaiseksi:

Turvapostin lähettäminen

Oikeusministeriön turvaposti (https://turvaposti.om.fi Avautuu uuteen ikkunaan) on viraston asiakkaille suositeltu tapa toimittaa ministeriöön ja virastoihin salassa pidettävät ja arkaluontoiset asiakirjat. Palvelun käyttäminen on ilmaista, helppoa ja turvallista.

Kun turvapostia lähetetään viraston virastopostiin, viestin otsikkoon, sisältöön sekä liitteisiin tulee laittaa tarvittavat tunnistetiedot (nimi, mihin liittyy jne.), että viraston henkilöstö osaa välittää viestin asiaa käsittelevälle henkilölle, tietää mihin asiaan sähköposti liittyy sekä keneltä se on.

 

Muuhun viestintään voi etsiä apuja nettihakujen kautta.

 

kuukkelihaku antaa paljon tuloksia suomeksi

ruotsiksi

ja englanniksi

 

Asia saattaa hoitua ilmaiseksikin, esimerkiksi

https://shazzlemail.com/about/

https://protonmail.com/

 

Maksaa voi myös, esim 

https://www.turvaposti.fi/

 

Tiedostoliikenteeseen voinee käyttää pilvipalvelusta asiakkaalle jaettua hakemistoa

https://www.dropbox.com/

https://onedrive.live.com/about/fi-fi/

https://www.google.com/drive/

https://www.idrive.com/idrive/login/loginForm