Jokaisella on mielipiteensä tästä aiheesta. Kone voidaan varastaa, sen osa voi rikkoutua ja sen sisusta voi mennä sekaisin vaikkapa tietokoneviruksen vuoksi. Sen vuoksi työkoneita kannattaa olla kaksi ja niiden on hyvä olla mahdollisimman samanlaisia. Talletan asiakirjat pilvipalveluun juttukohtaiseen hakemistoon. Siellä minulla on myös kalenteri, joka päivittyy puhelimeni allakkaan. Merkitsen tapahtumat jutun tunnuksella. Skanneri tarvitaan paperilla saapuvan aineiston tallettamiseen pilvipalveluun. Kaikki tarpeellinen salataan. Pilvipalvelu päivittyy koneessa olevaan hakemistoon, joten jatkuvaa yhteyttä ei tarvita. Työtilassa pyörii myös virustorjunta sekä palomuuri. Laskujen laatimiseen ja kirjanpitoon tarvitaan palikat.

Edullisin ratkaisu perustuu Linuxiin. Sovelluksista löytyy yleensä sekä Windows että Linux -versiot. Olen havainnut käyttökelpoiseksi mm. seuraavat:

Käyttöjärjestelmiä

http://www.ubuntu.com/

https://www.debian.org/CD/live/

Ryhmätyöalusta, projektinhallinta

http://www.egroupware.org/start.html

Salausta

http://www.7-zip.org/

Sähköposti

https://www.mozilla.org/fi/thunderbird/

Laskutus

https://verkkolaskut.fi/tervetuloa

Pilvipalveluita

https://www.dropbox.com
https://onedrive.live.com
https://www.google.com/drive/
https://www.idrive.com

Kirjanpitoa

http://helineva.net/tilitin/
http://helineva.net/tilitin/ohjeet/

Tekstinkäsittelyä ja taulukkolaskentaa ym

http://www.openoffice.org/?redirect=soft