Salaaminen on asiakasviestinnässä sääntö. Asiakas täytyy saada ymmärtämään sen merkitys. Huolimaton voi joutua kärsimään identiteettivarkaudesta.

Lähettäjä suojaa viestinsä yleensä a) yhdellä yksityisellä avaimella tai b) avainparilla, joista toinen on julkinen ja toinen vain lähettäjän tiedossa. Sähköpostipalvelin voi myös lähettää postiin linkin, joka on voimassa määräajan.

Salaamiseen ja avainten hallintaan on paljon sovelluksia.

Julkishallinnon käyttämä palvelu voi olla yksin yrittäjälle hintava tuon kirjoituksen mukaan. Etsivä voi löytää palvelun halvemmallakin, esimerkiksi 5 eurolla/kk/käyttäjä ja yksityiskäyttöön ilmaiseksikin.

Ratkaisuja löytyy mm. nettihaulla. Vieraan kielen saa käännettyä omalle selaimessa (hiiren oikealla napauta valikko esiin ja valitse ”käännä kielelle…”).

LVM:n Kyberturvallisuuskeskus on julkaissut selviytymisoppaita. Ne löytyvät täältä: https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/ohjeet

Silmiin sattunut vertailu

Aiheesta wikipediassa (en) tietosi.fi sivustolla (fi)

Markus Pyhärannan selostus avaimista